• Dolar
  • Euro
  • BIST
Facebook Twitter

T24 yazarı Barış Soydan: Peynir ekmek gibi Volkswagen satılan ülke eşekten nasıl düştü?

T24 yazarı Barış Soydan: Peynir ekmek gibi Volkswagen satılan ülke eşekten nasıl düştü?
0 0
Türkiye'nin ilk yerli otomobili olarak lanse edilen TOGG sonrası gözler otomotiv pazarına çevrildi.
9 Ocak 2020 Perşembe 15:45

T24 yazarı Barış Soydan, "Çok değil, birkaç yıl önce Türkiye peynir ekmek gibi Volkswagen, BMW, iPhone, yani ithal ürün satılan bir ülkeydi" hatırlatması yapıyor ve 2015 yılında Türkiye’de en çok satılan otomotiv markalarının listesi ve satış adetlerini şöyle sıralıyor:

 

Volkswagen: 139.043

 

Ford: 118.640

 

Renault: 117.363

 

Fiat: 109.490

 

Hyundai: 51.743

 

Ancak 2019’a gelindiğinde ise en çok satılan otomobil markaları şöyle sıralandı:

 

Fiat: 76.251

 

Renault: 64.977

 

Volkswagen: 48.496

 

Ford: 47.107

 

Peugeot: 28.861

 

"2019 otomotiv için berbat bir yıl oldu" diyen Soydan, "Birkaç yıl öncesine kadar senede 1 milyon otomobil satılan, 2 milyona çıkmasının işten bile olmadığından söz edilen pazarda satılan araç sayısı 500 binin bile altında kaldı" bilgisini paylaşıyor.

 

Soydan'ın aktardığına göre, en büyük darbeyi ithal markalar yedi. Türkiye’de üretim yapmayan Volkswagen’ın satışları 139 binden 48 bine indi. Yani neredeyse üçte birine...

 

Yine 2015’te 31 bin 221 otomobil satışı yapılan BMW de geçen yıl 9 bin 503’e geriledi.

 

Soydan, "Apple satış rakamlarını açıklamıyor. Ama açıklasa iPhone’la ilgili tablonun da bundan farksız olmadığını görürdük" diyor ve soruyor:

 

"Hangisi gerçek Türkiye? 139 bin Volkswagen satılan ülke mi, 48 bin Volkswagen satılan ülke mi? Asgari ücretle geçinenlerin bile iPhone’un son modelini masaya koyduğu Türkiye mi, Çin’in android telefonlarının 'erdemlerinin' keşfedildiği bugünkü Türkiye mi?"

 

2010’lu yıllarda görüştüğü bir BMW distrübütörünün, "Artık herkese uygun BMW bulmak mümkün. Geçmişte lüks oto sahibi olmak ancak yüksek gelir grubunun harcıyken bugün orta sınıf da BMW veya Mercedes sahibi olabiliyor" dediğini belirten ekonomist, o dönem AKP'nin iktidara gelmesinde bu tablonun da etkisi olduğundan bahsediyor.

 

"Her rüyanın bir sonu, her gecenin bir sabahı var" diyen Soydan, 2018’in ağustos ayında gelen döviz krizini anımsatarak, "Doların 7 liraya kadar yükseldiği o meşum günlerde hepimiz eşekten düştük. Meğer rüyaymış. Teknoloji üretmeden, bilime katkı yapmadan BMW halka inemiyormuş. Katma değerli üretim yapmadan, ihracatın kilogram fiyatını artırmadan, Bangladeş’in, Pakistan’ın, Vietnam’ın hükmettiği ürünlerle, sektörlerle büyüyerek, bir tane iPhone almak için bir kamyon domates ihraç ederek tüketim toplumu olunamıyormuş" görüşünü dile getiriyor.

0 0
YORUMLAR
YORUM EKLE

captcha